Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede
w
janjaap@bluebats.nl
Mobiel: 06-22 50 58 31

We verzinnen en maken leuke inhoud voor de kanalen van onze klanten. Doe je voordeel met onderstaande communicatietips. Werk je bijvoorbeeld bij een grote organisatie? Zijn jullie bezig met video en wil je meer kijkers? Tien tips:

1. Plaats je videolink in je automatische handtekening in je email en vraag je collega’s hetzelfde te doen. De meeste mensen versturen minimaal 20 mails per dag. Dat is met 10 collega’s een bereik van 1000 mensen per week. Gratis.

2. Zakenmensen en managers zitten vrijwel dagelijks op Linkedin en bijna iedere professional heeft er een profiel. Vraag iedereen uit je bedrijf die er aanwezig is, de videolink met een korte regel erbij te delen in hun status update: “in onze nieuwste video is collega X aan het woord over Y >> link”. Hier werkt de wet van de tallen nog meer: iemand die een beetje actief is op Linkedin heeft een netwerk van 400 mensen. Met 20 collega’s heb je dus een potentie van 8000 kijkers…

3. Facebook en Twitter liggen natuurlijk in het verlengde van Linkedin. De meesten onder ons gebruiken Facebook voor prive doeleinden en niet iedereen zit op Twitter. Maar jouw prive netwerk, en dat van je collega’s, vind het misschien best leuk om een keer een video te zien over je werk, of de projecten die je runt. Durf je het aan, dan kan je natuurlijk in je bericht vragen of zij het ook weer willen delen voor nog meer bereik.

Hetzelfde kan je ook doen op twitter, maar dan met de vraag voor een RT, een zogenaamde retweet. Op twitter is het geen probleem je video meerdere keren per week voorbij te laten komen, maar varieer dan wel de inhoud van je tweets. Op Facebook is het slim je netwerk niet het gevoel te geven dat je aan het spammen bent. Je kan het herhalen van je video wel koppelen aan tijdsmomenten. Bijvoorbeeld: vorige week deelde ik onze nieuwste videonieuwsflits; alweer een maand geleden waren bij event X… enz enz.

4. Video is nog steeds vrij ongebruikelijk om te gebruiken in je PR. Maak een persbericht (of laat dat doen) over het onderwerp, bijvoorbeeld een geslaagd evenement en vraag of de redactie de video zou willen delen in de digitale versie van het medium waarnaar je het bericht stuurt. Zakelijk gezien kan het een goed idee zijn een relatie op te bouwen met een redacteur. En als je het eerlijk vraagt kunnen zijn je soms ook voorzien van nog meer communicatietips.

5. De meest voor de hand liggende: plaats je video op de homepage van je website. Het is wel slim dit van te voren met je producent te bespreken omdat de lengte ervan moeten worden afgestemd op de pagina waar hij komt te staan op je site. Op de homepage van je site is 1 minuut of daarbij in de buurt een goede lengte. Ongeveer 40% van je bezoekers klikt hem aan en 85% daarvan kijkt hem helemaal. Kan je tekst bij je video plaatsen dan kan je zorgen dat deze zo geschreven is dat hij uitnodigt om op de video te klikken. Natuurlijk kan je in plaats van de videolink ook de link naar je website-met-video gebruiken voor meer branding.

We hebben nog 5 tips die we delen in deel 2 van deze toptien. Meer communicatietips? Of juist gebrek aan ideeen om je uitingen of die van jullie bedrijf of organisatie een boost te geven? Vertel het ons en we bellen je op!