Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede
w
janjaap@bluebats.nl
Mobiel: 06-22 50 58 31

David Ogilvy was een pionier op het gebied van copywriting in de reclame. Hij werd wereldberoemd als stichter en leider van Ogilvy, het internationale reclamebureau, met klanten als Shell en Rolls Royce. Niet iedereen was het met hem eens, maar het valt niet te ontkennen dat hij invloed had op het maken van boeiende, opvallende advertenties.

In zijn boek ‘Ogilvy over reclame’ onthult Ogilvy zijn geheimen en best practices als het gaat om het maken van afbeeldingen en tekst die aantrekken. Ik vind het nog steeds een van de meest toegankelijke en beste basisboeken over het mooie marketing-communicatievak. (Eerlijk gezegd kom ik nog steeds door bureaus gemaakte printadvertenties tegen die één van zijn basisregels negeren).

Hier zijn 4 van Ogilvy’s geheimen en hoe ze zich verhouden tot mijn vak als (social)copywriter en contentmaker.

MAAK HET PRODUCT DE HELD
‘Er zijn geen saaie producten, alleen saaie schrijvers.’ Ik ben helemaal weg van dit citaat. Hoewel schrijven voor een product of service die niet per se sexy is, betekent dat niet dat de tekst niet kan worden geschreven om op te vallen.

Ogilvy vertelt hoe belangrijk het is om van het product een held te maken door te illustreren hoe het iemands leven ten goede kan veranderen. Ik denk dat dit waar is en geweldig werkt voor reclame in de traditionele zin (zoals een krantenadvertentie). Maar als contentschrijver en strateeg willen we (ook) iets anders voor onze klanten.

Als we bijvoorbeeld over een grasmaaier zouden schrijven, zouden we niet alleen vertellen over hoe effectief de grasmaaier is en alle mooie specificaties die hij heeft. In plaats daarvan zouden we de reden benadrukken waarom iemand in de eerste plaats geïnteresseerd is in een grasmaaier: om een ​​mooi gazon te hebben. Dus de algemene boodschap zou zijn in de trant van: “Met de nieuwe Grassnijder 300 kunt u het gazon van uw dromen hebben waar al uw buren jaloers op zullen zijn. Wees niet langer teleurgesteld in uw gazon en bel ons vandaag nog!’. OK, dit klinkt een beetje Amerikaans, maar je snapt mijn punt 😉

Het is een subtiel verschil, maar ervoor zorgen dat je benadrukt hoe de lezer ‘een held zal worden’ door het product te kopen, is iets dat in bijna elke marketing tekst niet zou mogen ontbreken.

DE WONDEREN VAN ONDERZOEK
Eén van de thema’s waar Ogilvy groot mee werd, was het doen van onderzoek. Zeker in de tijd na de uitvinding van de ‘direct marketing’ (persoonlijke brieven namens bedrijven, op naam van de ontvanger) wist hij meer dan zijn concurrenten over de factoren die campagnes succesvol maakten. Een van de hoofdstukken van het boek heet “De 18 wonderen van Research”. Hij schrijft: “Onderzoek kan achterhalen welke factoren het belangrijkst zijn bij de aankoopbeslissing en welke woorden consumenten gebruiken wanneer ze het hebben over uw soort product.” En dat past weer mooi bij wat we bij BlueBats voor onze klanten doen: zoekwoorden onderzoek.

Geweldig om te bedenken dat marketeers en adverteerders vóór de dagen van Google en Facebook al op zoek waren naar manieren om een ​​copy te maken die relevant was voor hun doelgroep. Eigenlijk is het een must om de taal van de consument te vinden als je een boodschap wilt maken die daadwerkelijk bij hen resoneert.

DOE JE HUISWERK
In dezelfde lijn van het onderzoeken van je doelgroep, moet je ook begrijpen hoe je voor het product schrijft. Toen Ogilvy het Rolls-Royce-account binnenhaalde, zei hij dat hij drie weken lang over de auto had gelezen om de ins en outs ervan te begrijpen. Dit leidde hem uiteindelijk tot de uitspraak: “Bij 60 mijl per uur is het enige dat je hoort de elektrische klok.” Hij gebruikte dit uiteindelijk als kop voor een van zijn beroemdste advertenties.

Als schrijver voor een bureau of bedrijf besteed ik veel tijd aan het onderzoeken van bedrijven voordat ik iets voor hen schrijf. Dit kan ook betekenen dat jij interviews met proefpersonen (Subject Matter Expert) organiseert om er zeker van te zijn dat wat ik schrijf waarheidsgetrouw is voor het product of de dienst.

HERHAAL JE WINNAARS
Zelfs Ogilvy begreep het belang van het hergebruiken van goed presterende content. In een van de passages in zijn boek wordt kort gesproken over het herhalen van een advertentie als deze het goed doet en heeft aangetoond dat het meer verkopen oplevert.

Hetzelfde geldt voor je website, blog of social media. Als je een blogbericht hebt dat heel veel views krijgt en misschien zelfs tot conversies leidt, zoek dan manieren om het beter te maken of om er meer verkeer naar toe te leiden. Plaats het opnieuw op sociale media, voeg er een infographic aan toe, neem meer links op, enz.

Alleen omdat een stuk inhoud oud is, wil nog niet zeggen dat het nutteloos is. Controleer je analyses, pak enkele winnaars uit het verleden en maak ze opnieuw tot winnaars.

Over het algemeen is “Ogilvy over Reclame” nog steeds een erg leuk boek om te lezen en te kijken of je enkele van zijn ideeen zou kunnen over nemen, om zo de koning van je eigen content te worden! Regelmatig komen ze nog te koop op Martplaats en ik verwacht dat het niet lang zal duren voor de prijzen zullen gaan stijgen.

Jan-Jaap