Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede
w
janjaap@bluebats.nl
Mobiel: 06-22 50 58 31

De vaardigheid van het zien, voelen en benoemen van de ‘onderliggende lagen’ in communicatie is een handige tool in het leven. Iedereen heeft die vaardigheid, maar de mogelijkheid er gebruik van te maken is afhankelijk van de omgeving waarin je het meest hebt verkeerd.

Omgeving is sterker dan wilskracht.
De mate waarin je hierin kiest, om je vaardigheid te veranderen (of niet) heeft te maken met bewustzijn.

Als je een relatie hebt met iemand, de dingen die wij voor onze klanten bedenken en maken dragen daaraan bij, dan komt er een punt dat je het ‘klimaat’, de cultuur voelt. Je wordt je dan daarvan ‘bewust’.

De mate waarin je dat gevoel toelaat, bepaalt uiteindelijk de relatie.

Welke relatie ook. En daar zijn er nogal wat van. De man die vergat je voorrang te verlenen. De kassiere. Je collega. De ambtenaar bij het UWV. Je leraar. Een klant.

We zijn als BlueBats daarin ook wel een beetje vreemd.
En dat zo opschrijven is best kwetsbaar, voel ik nu.
Gek genoeg is het ook… krachtig?

Zijn wij nou de hele week in tranen en bewegen we ons geraakt van de ene klant naar de andere? Nou nee. Maar mocht dat een keer wel het geval zijn, geen probleem. We zijn mensen. En daar beweegt af en toe iets uit.

Meestal plezier, creatieve ideeën, enthousiasme en resultaten. Maar soms een traan.

We zijn natuurlijk een bedrijf, waar gewerkt wordt. Als tranen daar het hoofdbestanddeel van zouden zijn, wordt dat op een gegeven moment een beetje onhandig. Of het moet zijn dat we een campagne maken voor een uienboer.  Dat brengt me op het volgende.

De essentie van heling is afpellen.

Op de een of andere manier, we snappen nog niet helemaal hoe, zit er in de BlueBats cultuur een soort infectief stofje. Ook: een effectief stofje. Onderdeel van ons DNA.

Mensen (collega’s, voorbijgangers, klanten, leveranciers, enz. enz.) voelen zich veilig. Ze laten ons toe; er gaan geen ‘muurtjes omhoog’. Daardoor kunnen wij snel een klus klaren, iets snappen, een oplossing bedenken, iets omzetten in creatieve communicatie, Luisteren, een grap vertellen, sorry zeggen of duidelijk zijn.

En de oplossingen, ideeën, reclame, communicatie of marketing die we voor onze klanten verzinnen en maken doen precies hetzelfde. Op zo’n manier uitnodigend zijn dat er geen muurtjes omhoog gaan. Of, mochten hun klanten hebben, deze snel worden weggehaald. Omdat ze het verhaal willen horen.

We trekken dus de mensen aan die dat willen en dat vaak onbewust willen. We helpen bedrijven met communiceren. Om dat goed te kunnen doen, vooral bij nieuwe klanten, zoeken we naar identiteit. Voordat we daar zijn, bij de kern, zijn er soms een aantal zuchten geslaakt. Er is dan een ‘hobbel’ genomen, iets losgelaten, iets toe gegeven. Er is iets ‘geheeld’.

Vreemd eigenlijk om er zo over te schrijven. Al jaren geloof ik dat dit altijd gebeurd als mensen over wezenlijke dingen communiceren. Of als BlueBats wezenlijke verhalen mag vertellen aan de klanten van onze klanten.

Al jaren op zoek ook, naar een beter woord om het begrip te communiceren. Niet gevonden.

Jan-Jaap

Dit is een deel uit de BlueBats basisblogs. Er zijn er zeven. We schrijven over simpele begrippen die ogenschijnlijk niet zoveel met communicatie te maken hebben. Ze staan centraal voor de wijze waarop wij ons vak benaderen. Kijk maar