Hij keek me aan. “Dit wordt in onze branche eigenlijk nooit gegaan. Dus ik denk dat we het maar moeten doen”.
Ik ging rechtop zitten in mijn stoel. Ruben wijst eigenlijk nooit ideeën af. Maar deze, notabene in de basis van hemzelf, ging best ver.
In een leuk boekje van Seth Godin had ik daar een keer iets over gelezen. Het stond er letterlijk. Hij schreef: ‘Vind datgene wat in jouw branche absoluut niet kan… en doe dat!’
Geniaal.
Waar ik achter kwam:
Niet veel bedrijven of organisaties durven, kunnen of willen dat.
Zij willen wel communiceren, maar niet opvallen.
Wij werken graag voor hen.
En dan zijn er die waaghalzen. Ze zetten alles op het spel en zeggen: “Of het werkt, ik weet het niet. Maar alleen het idee al, zo gaaf, dat past bij ons, dat gaan we doen.”
We werken nog liever voor hen.
Ze zijn gespecialiseerd in het vervoer van goederen met rare formaten. Zoals een kruiwagen. Te onhandig voor een standaard pakketvervoerder, te klein voor een pallet in de vrachtwagen van een transportbedrijf.
Dus hier is hoe we het gaan doen.
Iedere keer als hij op bezoek gaat bij een mogelijke nieuwe klant neemt Ruben een paarse kruiwagen mee, toevallig ook zijn huisstijlkleur…
Hij parkeert deze in het kantoor van degene met wie hij spreekt. Het ‘ijsbreken’-deel van het gesprek is dan alvast geregeld 😉
Bij het sluiten van een deal geeft hij bij vertrek de kruiwagen cadeau en zegt erbij: “Mocht je hem niet zelf kunnen gebruiken, laat ons weten, brengen we hem voor jou naar iedere gewenste plaats in de provincie. Gratis”.
De volgende dag krijgt de klant geheel automatisch een mailtje waarin de vraag wordt herhaald. Wil hij de kruiwagen schenken, bijvoorbeeld aan de basisschool van zijn zoontje, dan vult hij dat in via een speciale pagina op de Logique website en wordt dat dezelfde dag geregeld.
De week erna krijgt de klant het boekje ‘Paarse Koe’ van Seth opgestuurd. Ruben bedankt de klant via een handgeschreven boodschap. Wij hebben gezorgd dat op het omslag het woord ‘koe’ is doorgehaald en vervangen door… precies.
Toen we het idee aan de telefoon aan het uitwerken waren en de reacties visualiseerden hebben we echt keihard gelachen.
Goed teken.
En de berg content die we kunnen genereren voor de kanalen van Logique is onbetaalbaar. De (potentiële) klanten zullen hier en daar ook wel een foto of video delen op hun kanalen.
En de presentaties voor de business clubs en dergelijke zijn de komende maanden ook voorzien van een opvallend item.
Daar wordt over gepraat. Dat valt op. Dat wordt gedeeld. En het kost bijna niks. Gratis marketing…
Moet jij dat ook voor je bedrijf?
Welnee. Niks moet.
Jan-Jaap
Recente reacties