Zien en gezien worden. Termen die we regelmatig te horen krijgen. Iets wat je bijna ‘moet’, zeker als ondernemer. And we love it. Alleen, voor ons is het passie, dus voelt het als ‘mogen’.
Maar of het nu is in een reclame voor fietsverlichting of een reclame voor brillen en contactlenzen. Iedereen heeft er ooit wel eens van gehoord, of het ergens gelezen.
Je weet wel: “Het komt me bekend voor…”
Ouderwets
In de hedendaagse wereld word je constant ‘gezien’. En de middelen om te zien zijn moeilijk weg te denken uit het leven. Televisie kijken op een televisie lijkt al “ouderwets”.
Tegenwoordig kijken we allemaal wel eens op de telefoon, of tablet. Het op meerdere schermen tegelijkertijd van streaming diensten gebruik maken is bijna de nieuwe standaard.
Zichtbaarheid
We worden zonder dat we het zelf bewust in de gaten hebben ook vaak gezien. De camera’s zijn niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. De gegevens die we delen via social media gaan als we niet oppassen gemakkelijk de hele wereld over. Als je naar een festival gaat, geef je tegenwoordig bijna automatisch toestemming om op de foto te komen en gedeeld te worden op de mediakanalen.
AVG
Bedrijven zijn tegenwoordig verplicht het personeel AVG-documenten te laten tekenen om de foto’s die van medewerkers gemaakt worden te mogen gebruiken. Als je niet wilt heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om niet zo in de picture te komen. Je kunt er dan voor kiezen anoniem te blijven, geen probleem, de beslissing is aan jou.
Verdwalen
Google, gooit er nog een schepje bovenop door rond te rijden met camera’s voor hun bekende diensten als Google maps. Super handig vind ik persoonlijk, zonder google maps ben ik in no time verdwaald 😉 Zelfs mijn huis en tuin kun je gerust even opzoeken via de digitale weg, als het je plezier geeft neem gerust een kijkje.
Lichtjes
Het zette me ook aan het mijmeren: Zien we elkaar nog? Nemen we nog de tijd om elkaar echt even aan te kijken in de ogen en te zeggen: ik zie jou? Als je een bedrijf hebt weet je hoeveel tijd en energie het kan kosten om je personeel nog echt te ‘zien’. De drukte neemt ons makkelijk in beslag. De waan van de dag kan ons behoorlijk beïnvloeden en bij sommigen neemt het zelfs dat stralende licht uit de ogen. De burn-out lijkt meer voor te komen dan ooit…
Opbrengst
En dat terwijl het niets hoeft te kosten hooguit een een heel klein beetje tijd. Het kan echt , sta even stil, zucht een keer diep en ga op zoek naar dat lampje. Dat lampje in jezelf, in je hart. Kijk naar jezelf, naar je bedrijf, naar je collega’s. Naar je partner, naar je kind.
Tijd is geld, is een uitspraak die makkelijk gebruikt wordt. Maar hé pauze hebben we allemaal nodig, dus misschien heb je dan even tijd om te kijken? Wij doen het graag, even elkaar aan kijken of jullie aankijken. Aandacht geven aan jou, aan de organisatie, aan de vraagstukken.
En ik beloof je bij deze, we zullen dat niet meteen in rekening brengen 😉
Eva
P.S. Mijn relatie met het woord ‘moeten’ is trouwens ook onbetaalbaar 😉 Waarom dat zo is lees je hier
Recente reacties