Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede
w
janjaap@bluebats.nl
Mobiel: 06-22 50 58 31

Hoe stevig is de band tussen jou en je klant? Als 10 een super goede band is en 1 een zeer dunne band, welke score past dan het beste bij de relatie? En hoe krijg je die score dan omhoog? Dat lukt door goed te weten waarom je bestaat en wat je doet op welke manier. En dit slim te communiceren, vooral online. 
Vergis je niet. We staan nog maar aan het begin van de digitale revolutie. De kracht van het internet en het gemak van het gebruik voor het bekijken en kopen van producten staat aan de vooravond van een grote doorbraak, die door Corona behoorlijk is versnelt.  Wie gaat daarin winnen? Dat is een goede vraag.

Groot groter grootst?
Sommigen zeggen: Amazon. Andere denken Alibaba, of Bol.com. Dat kan. Maar het kan ook de slager bij jou in het dorp zijn, of de Gamma op het industrieterrein aan de rand van de stad. Eén ding is zeker:

Er is geen vervanging voor het menselijk gedrag. De winnaars zijn bedrijven die dit gedrag (online) snappen en daar met hun communicatie op in spelen.

Aanvoelen
Het gedrag van de klant ‘lezen’ en daar een aanbod bij hebben, is altijd de kern geweest van goede bedrijven. Daarom denk ik dat de teloorgang bij winkels en soms hele winkelstraten, niet ligt aan het internet, maar op de wijze waarop ondernemers begrijpen hoe de klant zich op het internet gedraagt. En hoe zij daarop reageren. Of niet natuurlijk. Dat kan ook.

Dat gedrag is vrijwel gelijk aan het gedrag ‘offline’, dus in een gewone winkel, bouwmarkt, bedrijf of kantoor. Als de slager in jouw dorp dat beter snapt dan een bedrijf met 1000 medewerkers, is hij winnaar. Daarom is het volgens mij altijd een slim idee om in gedachten van je website weg te lopen en je te verplaatsen in je klant. Is hij op basis van je presentatie geneigd je sympathiek te vinden? Dan heb je al een grote voorsprong

Koopsignalen
De klant heeft een behoefte, een budget, meestal al wat informatie en zoekt naar een bevestiging voor de juistheid van de beslissing om dit allemaal samen te laten vallen met een aankoop binnen jouw onderneming.

Prijs
In een groot gedeelte van de gevallen speelt de prijs een ondergeschikte rol, maar gaan de meeste klanten voor gemak. Bijvoorbeeld: een bedrijf biedt stenen aan voor in mijn tuin. De partij kost 100 euro. Bij een collega kost dezelfde partij 125 euro maar ik kan hem online bestellen en er staat een video op de bestelpagina waarin de eigenaar van het bedrijf uitlegt hoe ik de stenen kan gebruiken… Ze komen ze ook nog eens (gratis) brengen. Geen moeilijke keuze.

Laatst bestelde ik een boek op Amazon. Omdat ik daar klant ben hebben ze mijn gegevens. Ik heb het aantal klikken geteld voor het hele bestelproces. Het waren er vier. Kom daar maar eens om in een fysieke winkel.

Hoe maak jij je bedrijf op dit moment klaar voor het begrijpen van het gedrag van de online klant? En hoe voelt deze je identiteit als ze online ‘komen kennismaken’?

Even geen idee? Onrustig gevoel? En heb je dat meer dan 6 maanden? Niet uitstellen: gewoon het contact formulier even invullen. Wij bellen je dan dezelfde dag terug!

 

Jan-Jaap