Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede

w

janjaap@bluebats.nl
Mobiel: 06-22 50 58 31

Ben je onlangs nog in een fijn restaurant geweest?

Alles is afgestemd op elkaar. Het pand, de ligging, de parkeerplaats (grind, geen stenen), de gordijnen, de tafels, het servies, de mensen…

De eigenaar en zijn team heeft er goed over nagedacht. Ze hebben het afgestemd.

Alles praat.

Je voelt je gezien en gekend. De muziek, het licht, het omgeeft je. En niet alleen jou. Ook de andere gasten. Jullie delen iets. En het welbevinden gaat zich verspreiden in de ruimte en hecht zich aan de anderen. En dus aan jou.

Zoals die goede kennis die laatst bij ons op de bank zat. Mijn vrouw en ik hadden een goed gesprek met haar en aan het einde bad ik. Daarna stond ze op en stelde de retorische vraag: ‘mag ik je een knuffel geven’?

Het antwoord had ze al, maar beleeft als ze is, stelde ze er voor de vorm nog even de vraag bij 😉 Ze verwoordde met haar houding, beter: met haar handeling, de conclusie waar ik al een paar weken naar zocht. Natuurlijk zei ik ja.

De essentie van thuiskomen is omhelzen.
En ik wil omhelst worden door jouw verhaal.
Om te beginnen. Daarom sta ik op de uitkijk.

Even tussendoor: niet ieder product heeft een verhaal nodig. Soms is een van/voor prijskaartje genoeg.

Maar iedere klant is daar naar opzoek. Om bij jou en je dienst of product thuis te mogen komen.
Zich gekend te voelen. Daarna kan je de relatie gaan uitbouwen.

Als je de relatie kan uitbouwen krijg je waarschijnlijk ook business groei. Dat kan je organiseren op drie manieren: meer klanten aansluiten, meer producten per klant verkopen of een hogere prijs per product per klant vragen. Of een combinatie van alledrie natuurlijk.

Door het vertellen van een verhaal creëer je herkenning. Door herkenning komt interesse, door interesse komt verlangen en via verlangen komt er een actie.

Kassa.

Dus hoe meer jij Aida te eten geeft, hoe leuker en authentieker je het opdient, hoe meer ze zich thuis zal voelen en wil blijven en vaker en langer terug wil komen.

Wie is Aida?
Dat is een persona.
Wat is een persona?
Dat is een vriendin.
Van jou en van mij, eigenlijk van iedereen die iets zou willen verkopen.

Nu is het een kwestie van heel even goed opletten, ik stop twee dingen ‘over elkaar’ in vier zinnen. De communicatie wordt nu gelaagd. En als je er nu nog ‘bent’, ben je sowieso al een held, dus ik rond het snel even af.

We waren bij een potentiele nieuwe klant. Hij had een vraag. Maar wij voelden: hij wil meer of iets anders. Dus toen wij zagen wat er gebeurde toen we vroegen naar zijn ‘waarom’, hebben we Aida ingebracht. De kenners wisten het al. Ze is geen persoon maar een afkorting.

Attention
Interest
Desire
Action

Zowel voor onszelf als voor onze klanten werkt dit model. In het kort, door het verhaal wat wij vertelden zag hij een oplossing voor een vraagstuk waar hij mee zat. Toen wij uitlegden hoe wij dit konden oplossen ontstond er interesse. Toen we het resultaat benoemden wilde hij het graag hebben. Daarna vroeg hij of wij het op papier wilden zetten en er een prijs aan vast wilden knopen.

Behoor jij tot onze doelgroep, heb je de juiste ‘persona’ dan heb ik net, gewoon door het vertellen van een leuk en waargebeurd verhaaltje, je interesse gewekt. En ben je in stap één gestapt. Zie je? Bloggen werkt 😉

Een goed blog knispert. Het is fris. Het geeft. Een goed gevoel. Een oplossing; een lijstje tips. Een glimlach. Het kan lang zijn, heel kort, of er tussenin. Dat hangt er helemaal vanaf.

Aida is geen persoon dat snap je. Het is een afkorting. Maar als ik haar presenteer als een persoon kan ik verzinnen wie ze is, wat ze draagt en hoe ze woont. Ze wordt dan een persona, een denkbeeldige persoon op wie wij jouw communicatie kunnen richten. Zodat we vanuit jouw bedrijf of organisatie mooie verhalen kunnen vertellen die precies aansluiten op haar behoefte.

We hoeven ons daarvoor niet in allerlei bochten te wringen. Want het mooie verhaal en de deel verhalen in en door jou en je bedrijf zijn er al. We hoeven ze alleen op te diepen en op de juiste wijze via de juiste kanalen en uitstraling te vertellen. En dan komt Aida naar je bedrijf.

Je hoeft niet achter haar aan, ze te vangen met een lasso om haar nek en dan half dood mee te slepen. Dat is mishandeling.

Ze komt zelf. En door wat jij en wij hebben afgesproken en gedaan in de communicatie (en de rest) zal ze na een paar aankopen en het ervaren van de aftersales (voor het familiegevoel), tegen anderen zeggen:

“Daar kwam ik thuis.”

Of ze je als dank dan ook nog gaat omhelzen mag je zelf weten.
Tenslotte is creativiteit de koppeling tussen idee en actie 😉

Jan-Jaap

P.S. Dit is het bonus deel van de BlueBats Basisblog. De andere 7 staan ook op deze site. Ze gaan over de essentie van emotie, communicatie, creatie, ruimte, vrijheid, geloof en heling. Ze zijn ontstaan voor een reden: als wij niet kunnen communiceren over onze eigen kernwaarden, hoe kan je dan van ons verwachten dat we dat voor jouw organisatie kunnen doen?

Over BlueBats

BlueBats helpt bedrijven en organisaties die willen doorbreken naar het volgende niveau van authentiek communiceren vanuit de kern van hun identiteit. We bedenken en maken creatieve communicatie en zoeken, vinden en raken het hart van mensen, intern en extern. 

Diensten

Identiteits Trajecten, Creatieve Communicatie, Websites, Content Creatie, Socialmedia Kanalen, Videoproducties, Fotografie,
Tekst producties, Drukwerk, Campagnes, Huisstijlen, Events, Presentaties

Contactgegevens

BlueBats Creatieve Communicatie
Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede
Mobiel: 06-22 50 58 31