Heersenkampweg 77
7546 PG Enschede
w
janjaap@bluebats.nl
Mobiel: 06-22 50 58 31

De geniale eenvoud en effecten van de campagnes van David Ogilvy staan niet alleen bij mij hoog op de inspiratielijst. Dat bleek onlangs weer toen ik daar een klein gesprek over had met Aad Lips via Twitter. Daarom een kort vervolg op mijn blog over een van de meesters en grondleggers van de moderne reclame. Ook al maak jij wellicht vandaag de dag reclame via Facebook of Instagram. Direct toepasbaar op een advertentie, maar ook handig als je een blog maakt of je website vorm geeft.

Zeven tips die ik opdiepte uit de goudmijn die Ogilvy’s boek ‘Ogilvy over reclame’ tot vandaag de dag is.

1) De klant wil niet primair weten wat je naam is en waar je gevestigd bent. Zij willen vooral weten waarom je bestaat en wat het probleem is dat je oplost. Verzin een goede invalshoek en verwerk dit in de kop. Zet de afzender, dus je naam, logo en adres, altijd onderaan.

2) Help het publiek en geef hen een reden om die minuut te investeren voor het lezen van je advertentie of flyer. Hen daartoe verleiden werkt het beste met een goede afbeelding en een aantrekkelijke kop.

3) Je naam en logo bovenaan een advertentie zetten is hetzelfde als het plaatsen van mijn naam bovenaan deze blog, en de titel helemaal onderaan. Zie verder 1. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Deze advertentie van Nike doet alles goed in de juiste volgorde (van boven naar beneden): een creatieve kop die de aandacht trekt, een sterke afbeelding, een korte tekst, een pay-off en de afzender.

4) Schrijf gerust wervend (of laat dit doen) maar wees altijd eerlijk. Lezers zijn niet gek. Geen enkele dienst of product heeft louter voordelen. Ogilvy zei hierover: ‘Je klant is waarschijnlijk iemand die je kent. Je vrouw bijvoorbeeld. Hou haar voor ogen als je je product aanprijst in tekst en beeld’.

5) Besteed een paar uur en wat euro’s aan het bedenken van een goede pay-off, of slagzin. Als het voor Philips werkt, kan het ook voor een lokaal bedrijf werken. (Hoewel Making Things Better voor Nederland wellicht toch niet zo geniaal was). Betrek je team, schrijf een prijsvraag uit en verbaas je over de uitkomsten. Je kan ook vragen of ik even mee wil denken.

6) Gebruik nooit een afkorting als naam voor je bedrijf. Iedereen kent IBM en BMW. Maar wie heeft gehoord van KGR, HSV, KFR of BVS? Afkortingen zijn uitwisselbaar en kunnen op ieder bedrijf geplakt worden. Bovendien zijn we mentaal niet ingericht voor het onthouden ervan.

7) Eén advertentie is prachtig, maar investeer als het kan in een serie, al dan niet in campagne-vorm. Zorg dat je structureel kan bouwen aan naamsbekendheid en herhaal uitingen op een creatieve manier. Dit advies is één op één toepasbaar op het maken van afbeeldingen en tekst voor de inzet op Facebook, Instagram of een ander social media kanaal. Vragen?

Jan-Jaap